Nuffnang Ads

Wednesday, 20 April 2011

nasib bulan

kala bulan berbisik pada sang bintang
aku ingin selalu di sampingmu
bintang pula menjawab terharu
ku juga begitu

namun bila muncul sang mentari
bintang telah lama pergi
tinggallah bulan memencil diri sebalik langit siang
tangis bertahun bersama rindu

mengharap kasih sang bintang
munculnya hanya semalam
mengharap setianya embun
menghilang sesudah siang

begitulah nasib bulan
mendamba kasihnya yang terhalang
bintang hanyalah laradewi peneman malam
berkasih sekadar menunggu siang.


46 comments:

Khairul Hakimin B. Muhammad said...

naik roket ke bulan, biar aku menemanimuuuu.. hihi

senyumSOYA said...

bulan tunggu ja kat situ.. nanati malam bintang datang..

matahari pun bintang gak~ heheheh

bujal X said...

kadang2 bulan sampai pukul 8 pagi.

*komen tak membina langsung!

oh hai karlos~haha~~

Chereta Chenta said...

kamu lelaki berjiwa lembut. aku percaya kamu lelaki yg baik

Pena Marhaen said...

khairul hakimi:aku sanggup naik roket bersama kamu asalkan sampai ke bulan..hehe.

senyum soya ;ya..matahari itu adalah bintang 6ratus6puluh6..hehe

Pena Marhaen said...

bujal x;hai bujal..hehe

chereta chenta;aku seorang lelaki kasar tapi sering berlembut..

Kepala Manchiss said...

moh le pi pantai cahaya bulan.

ghost writer said...

tapi..

meskipun bintang sudah tidak kelihatan,tidak bermakna ia tiada.cuma mungkin ia selingkuh untuk ruang langit yang lain..bulannya tetap sama ya kan...

Sutera_suci said...

Tapi..

Meskipun bintang sudah tidak kelihatan di dada langit atas kepala mu, yakinlah bintang itu masih ada sebagai peneman dada langit atas kepala orang lain..

Tak gitu?

Ke tak?

kakaka..pusing-pusing ayat ghost writer..ngaa

Khairul Antasha said...

oh bulan memerli aku.. erkkk...

hai karlos nama sebenar..

Waqheh said...

datang bulan..

Pena Marhaen said...

kepala manchiss;pantai cahaya bulan memang tempat yang romantis..

ghost writer:bulan masih sama dan ia tetap setiap berada di tempatnya..

Pena Marhaen said...

sutera suci: kamu peniru ghost writer atau peminat senyap beliau?hehe..

ya..bintang yang indah memang menjadi rebutan dan santapan mata yang lain-lain..

khairul antasha: hai khairul antasha memang nama sebenar..hehe

Pena Marhaen said...

waqheh:datang bulan harus berhati-hati..kerana itu adalah musim peralihan angin monsun..hehe

catherine- said...

Oh bulan enggan melayan diriku lagi
Pabila air mata membasahi pipi
Dan lagu-lagu di radio
Seolah-olah memerli aku
Pabila kau bersama yang lain

Adakah perasaaan benci ini sebenarnya
Cinta yang masih bersemadi untukmu
Dan sebenarnya ku mengharapkan
Di sebalik senyuman mu itu
Kau juga merindui aku

Ku enggan berpura-pura ku bahagia
Ku enggan melihat kau bersama si dia
Oh ku akui cemburu
Mula menular dalam diri
Pabila kau bersama yang lain

RastaMat said...

oh bulan..

senyum dengan bulan...

HEROICzero said...

*mencari bulan*


=S

gedek! said...

Awal bulan jugak yg ku tunggu-tunggu....

Princesseira said...

bulan oh bulan...
sedarkah engkau masih ada yang merindu..
masih ada yang menunggu...
Ingatkah kau pada sang pungguk yang senantiasa merindu dan menunggu kemunculanmu setiap malam...
Bilakah bulan akan menunjukkan diri dibalik awan malam yang kelam??
Bulan tetap menawan walau tanpa bintang disisi...punguk setia menunggu andai bulan sudi bertemu...

ps: after reading your entry, about bulan, idea datang mencurah2...thanks...

Pena Marhaen said...

catherine:sebijik macam suara yuna..hehe

rasta mat; senyumlah supaya bulan bercahaya dgn senyuman kamu itu..

Pena Marhaen said...

heroic zero: pandanglah ke atas sana waktu malam..dia ada setia selalunya di sana..

gedek:saya juga menunggu cukup bulan..hehe

Pena Marhaen said...

princesseira:pungguk rindukan bulan..bulan pula rindukan bintang..begitu lah kitaran cinta kan? selalu mengharap...

moga idea kamu itu secerah bulan..

~* chirpy_chummy *~ said...

sobs..

tetiba tacing dgn n3 nih..

err..err..uwaaaa~!!

tacing weh!

*amik tisu, kesat air hidung*

Republic Aku said...

biar aku jadi serigala yang rindukan bulan....woooooooooooooo!!

Pena Marhaen said...

chirpy chummy:nah tisu..hehe

republic aku: serigala jadian?erkk..

Dark Half said...

bulan itu luna..hue hue hue

bintang itu sentiasa ada di sisi bulan, maupun siang atau malam. cumanya mungkin terhijab di sebalik cahaya matahari

april said...

tapi..

matahari pun takkan kekal lama.
nanti malam dia pun akan pergi.

dan matahari,
dia terlalu terang,
sehingga bintang tak mampu terlihatkan pabila berada di samping dia.

Inspirationalefeks said...

*bukan selalu ada :)

Pena Marhaen said...

dark half; ya..hijab itu kadangkala buat bulan terfikir bintang sengaja menjauhkan diri..sedangkan masih ada disisi memerhati dari sudut terlindung.


april: mungkin bintang keliru untuk memilih di samping matahari atau bulan..

inspirationalefeks:begitulah..sentiasa ada sebenarnya cuma tidak terlihatkan keberadaannya..hakikatnya ada sinaran cahayanya bukti ada kewujudannya..

LUNA said...

dark half : ye, kau panggil aku ke? huehuehue



tak pe, bintang bukan sekuntum. matahari juga adalah sejenis bintang. bulan tak tergolong dimana2. dia hanya hidup bersama bumi, dipaksi yang berlainan dengan bintang2 lain dan matahari.



ah, komen aku merosakkan mimpi2 indah sang romantis. maaf :P

Cikli said...

dan bila bintang dah setia
bulan pula yang buat hal

hampir sepuluh hari bintang tunggu..
so close yet so far

KHRLHSYM said...

disebalik bulan itu ada kawasan gelapnya.

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

maka peninglah kepala bila bila hujung bulan
yang tua pening datang bulan lama sangat
yang muda pening bulan tak datang datang

catherine- said...

saya sedang datang bulan
itu tandanya laradewi masih sendiri

;p~

skandaLdariLangit said...

barangkali kerana tanpa disedari, mentari juga sejenis bintang~

Pena Marhaen said...

luna:mungkin ada betulnya komen kamu itu..buat aku terfikir bukan bulan saja yg memerlukan bintang..lain-lainnya juga perlukan perhatian bintang..


cikli:aku setiap hari mengitung hari menunggu hujung bulan..hehe

Pena Marhaen said...

khrlhsym:lingkaran cahaya hanya sekitar bulan..ada kawasan yg tidak terjangkau olehnya dan menjadi gelap..mungkin juga ada yg merungut bulan tidak pernah melimpahkan cahaya atas kepalanya..

brutalsolo:ada banyak penyakit yg dikaitkan dengan bulan..

Pena Marhaen said...

catherine:laradewi adalah sang setia ibaratnya bulan yang tidak pernah sendiri..mungkin tidak sedar selama ini hadirnya bintang disisi yg terhijab oleh dinding langit malam..

ska: kamu penghuni langit jadi pastinya kamu lebih mengetahui..

republik n9 said...

hai, salam kenal....

hmm kesian pada bulan... jangan risau malam nanti bintang datang jenguk kamu yaaa :)

Pena Marhaen said...

republik n9:salam kenal..moga bintang akan muncul malam ini..


kamu berasal dari negeri 9 kah?aku berasal dari juasseh..

intan.maisarah said...

aduh. satu lagi entry yang aku baca..
yang hampir mencerminkan diri aku

hadirnya bintang menemani pada malam hari
dan membiarkan bulan menderita merindui saat siang menjengah
matahari suria yang memberi pancaran terik, dan bulan akan memencilkan diri saat matahari menunjukan diri

Pena Marhaen said...

intan maisarah:masalah manusia itu hampir sama seputarnya siapa pun dia.

cerminan diri itu juga kita boleh lihat pada keliling kita..

kulupSakah said...

kalau bulan bisa omong..

Pena Marhaen said...

kulupsakah:kalaulah bulan mampu menyinar lama hingga ke siang..

Pijahh' de-Arr said...

bulan selalu ada untuk pijahh..~~=D

Pena Marhaen said...

pijah: untunglah bulan masih mahu bersahabat dengan isi alam yang lainnya.